رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو چیست و چگونه کار می کند ؟ نظر دهید

رادیاتور خودرو نوعی مبدل حرارتی است که برای انتقال گرما از مایع خنک کننده داغ به هوای دمنده شده توسط فن طراحی شده است. اکثر اتومبیل های مدرن از رادیاتور آلومینیومی استفاده می کنند. این رادیاتورها با لحیم کاری باله های نازک آلومینیومی تا لوله های آلومینیومی مسطح ساخته می شوند. مایع خنک کننده از طریق لوله های زیادی که به صورت موازی سوار شده اند از ورودی به خروجی جریان می یابد. باله ها گرمای لوله ها را هدایت کرده و آن را به هوای دمیده شده به رادیاتور منتقل می کنند. همراه بازرگانی البرز باشید

اگرچه موتورهای بنزینی بسیار پیشرفت کرده اند اما هنوز هم در تبدیل انرژی شیمیایی به توان مکانیکی بسیار کارآمد نیستند. بیشتر انرژی موجود در بنزین (شاید 70٪) به گرما تبدیل می شود و وظیفه سیستم خنک کننده این است که از این گرما مراقبت کند. در حقیقت، سیستم خنک کننده اتومبیلی که در جاده در حال حرکت است، گرمای کافی را برای گرم کردن دو خانه با اندازه متوسط پخش می کند! وظیفه اصلی سیستم خنک کننده این است که موتور را با انتقال این گرما به هوا بیش از حد گرم نکند اما سیستم خنک کننده چندین کار مهم دیگر نیز دارد.

موتور موجود در اتومبیل شما در دمای نسبتاً بالا بهترین عملکرد را دارد. وقتی موتور سرد است اجزای سازنده آن زودتر فرسوده می شوند و موتور کارایی کمتری دارد و آلودگی بیشتری ایجاد می کند. بنابراین کار مهم دیگر سیستم خنک کننده این است که اجازه دهد موتور در اسرع وقت گرم شود و سپس موتور را در دمای ثابت نگه دارد.

توربولاتور چیست ؟

در لوله های رادیاتور خودرو گاهی اوقات نوعی پرک به نام توربولاتور وارد می شود که باعث افزایش تلاطم سیال جریان یافته در لوله ها می شود. اگر مایعات از طریق لوله ها به صورت خیلی روان جریان داشته باشند، فقط مایعاتی که لوله ها را مستقیما لمس می کند خنک می شود. میزان گرمای منتقل شده به لوله ها از مایع در حال عبور از آنها به اختلاف درجه حرارت بین لوله و مایع لمس کننده آن بستگی دارد. بنابراین اگر مایعی که در تماس با لوله است به سرعت خنک شود، گرمای کمتری منتقل می شود. با ایجاد تلاطم در داخل لوله، تمام مایعات با هم مخلوط می شوند و گرمای بیشتری از مایعات خارج می شود.

رادیاتورها معمولاً از هر طرف یک مخزن دارند و در داخل مخزن نیز یک خنک کننده وجود دارد. خنک کننده سیستم انتقال نیرو مانند خنک کننده درون رادیاتور است؛ با این تفاوت که روغن به جای تبادل گرما با هوا، با مایع خنک کننده رادیاتور تبادل حرارت می کند.

از فروشگاه اینترنتی بازرگانی البرز خرید کنید : روغن موتور کاسترول

درپوش رادیاتور خودرو

درپوش رادیاتور خودرو

درپوش رادیاتور در واقع نقطه جوش خنک کننده شما را به حدود 45 فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) افزایش می دهد. چگونه این کلاهک ساده این کار را انجام می دهد؟ به همان ترتیب که زودپز باعث افزایش دمای جوش آب می شود. درپوش در واقع یک سوپاپ آزاد کننده فشار است و در اتومبیل ها معمولاً روی 15 psi تنظیم می شود. هنگامی که آب تحت فشار قرار می گیرد، نقطه جوش آب افزایش می یابد.

وقتی مایعات در سیستم خنک کننده گرم می شود، منبسط می شود و باعث جمع شدن فشار می شود. درپوش تنها مکانی است که این فشار می تواند خارج شود؛ بنابراین تنظیم فنر روی درپوش حداکثر فشار را در سیستم خنک کننده تعیین می کند. هنگامی که فشار به 15 psi می رسد، فشار سوپاپ را باز می کند و اجازه می دهد مایع خنک کننده از سیستم خنک کننده خارج شود. ماده خنک کننده از طریق لوله سرریز به ته مخزن سرریز جریان می یابد و به این ترتیب هوا را از سیستم خارج می کند. هنگامی که رادیاتور خنک می شود، خلائی در سیستم خنک کننده ایجاد می شود که درپوش سوپاپ دار دیگری را باز می کند و از پایین مخزن سرریز آب را به داخل مکش می کند تا آب دفع شده جایگزین گردد.

داغ شدن بیش از حد خودرو

با قدیمی تر شدن خودروی شما ممکن است مواردی پیش بیاید که باعث شود سیستم خنک کننده شما به درستی کار نکند و جوش آوردن خودرو رخ دهد. همیشه ایده خوبی است که آمپر ماشین خود را بررسی کنید تا ببینید آیا موتور شما بیش از حد گرم شده است یا خیر. اگر شک دارید که موتور شما بیش از حد گرم شده است، شیشه ماشین را پایین بدهید و سیستم تهویه هوا را خاموش کنید. البته در روشن و خاموش ماندن سیستم تهویه و کولر ماشین اختلاف نظر زیاد است به گونه ای که برخی کارشناسان معتقدند روشن ماندن و حتی زیاد کردن کولر باعث خنک تر شدن ماشین می شود.

منبع : howstuffworks.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

طراحی سایت با افتخار در   ناوک آنلاین به سفارش طراحان پرسیکا