تفاوت گیربکس CVT و گیربکس اتوماتیک معمولی

تفاوت گیربکس CVT و گیربکس اتوماتیک معمولی در چیست ؟ نظر دهید

هنگام خرید اتومبیل ، ممکن است با عبارت گیربکس CVT روبرو شوید. تفاوت گیربکس CVT و معمولی در چیست و گیربکس CVT چه مزایایی نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی دارد؟ برخی رانندگان معتقدند CVT در مقایسه با گیربکس اتوماتیک معمولی یا گیربکس دستی، سواری نرم تری را ارائه می دهد اما بزرگترین مزیتش این است که مصرف سوخت بهینه تری نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی دارد؛ به همین دلیل است که خودروسازان در دهه گذشته، روی این نوع گیربکس سرمایه گذاری گسترده ای کرده اند.

سیستم انتقال دستی و اتوماتیک چگونه کار می کند ؟

هنگام رانندگی با اتومبیل دارای گیربکس دستی، همزمان با نگه داشتن پدال کلاچ باید از سر دنده برای حرکت بین دنده های گیربکس استفاده کنید. شماره دنده ها از یک تا پنج، شش و یا هفت است و یک دنده عقب نیز دارد. با کم یا زیاد شدن دور موتور (RPM)، شما با اراده خود به دنده بعدی یا دنده قبلی منتقل می شوید.

هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک، سیستم انتقال به صورت خود به خودی تغییر می کند. شما به سادگی حروف P ،N ،R یا D را انتخاب می کنید و سیستم انتقال قدرت بقیه کارها را انجام می دهد و گیربکس به طور خودکار با سرعت موتور و همواری های جاده تطابق دارد.

گیربکس اتوماتیک عادی

خودروسازان جعبه دنده اتوماتیک را با طیف گسترده ای از دنده ها می سازند؛ مدل های قدیمی کمتر از سه دنده دارند در حالی که اخیراً برخی از برند ها دارای سیستم انتقال قدرت انحصاری با 11 دنده هستند. افزایش تعداد دنده ها به موتور اجازه می دهد تا در مناسب ترین سرعت کار کند و بهینه ترین مصرف سوخت را تضمین کند. در دهه های اخیر، وسایل نقلیه با گیربکس اتوماتیک محبوبیت زیادی نسبت به گیربکس دستی در پیدا کرده اند؛ گیربکس اتوماتیک یادگیری رانندگی را آسان تر می کند، در هنگام رانندگی به توجه کمتری نیاز دارد و آسیب کمتری به موتور وارد می کند.

در مجله اینترنتی ما بخوانید : کدام روغن گیربکس آیسین برای خودروی شما مناسب است؟

گیربکس CVT چگونه کار می کند ؟

گیربکس CVT

برخلاف گیربکس های اتوماتیک معمولی، گیربکس های سی وی تی هیچ دنده ای ندارند. CVT از دو قرقره مخروطی شکل تشکیل شده است؛ یک قرقره به موتور و دیگری به بقیه اجزای سیستم انتقال قدرت متصل است و یک تیمه فولادی یا کامپوزیتی دو قرقره را بهم متصل می کند. ابعاد قرقره ها بسته به میزان قدرت مورد نیاز چرخ ها از موتور تغییر می کند؛ هرچه یک قرقره بزرگتر شود، دیگری کوچکتر می شود. این طراحی اتومبیل را قادر می سازد تا با قدرت و نرمی بیشتری شتاب بگیرد.

از آنجا که CVT ها هیچ دنده ای ندارند، برعکس گیربکس های اتوماتیک معمولی در زمان هایی که اتومبیل در حال شتاب است تغییر مکان نمی دهند. این کمبود نقاط تغییر دنده می تواند برای رانندگانی که به گیربکس اتوماتیک معمولی عادت کرده اند دلهره آور باشد. برای مقابله با این موضوع، بسیاری از اتومبیل های متکی به CVT در رفتار خود از نقاط تغییر دنده مصنوعی استفاده کرده اند تا به رانندگان احساس تغییر دنده دهند.

برخی مدل های دیگر CVT دارای دنده اول مانند اتوماتیک های معمولی هستند و سپس CVT بقیه را اداره می کند. این دنده واقعی که “دنده پرتاب” نامیده می شود، شتاب اولیه اتومبیل را کنترل می کند و سیستم انتقال قدرت در سرعت 40 کیلومتر در ساعت به حالت CVT تغییر می کند. تویوتا کرولا هاچ بک مدل 2019 این تنظیمات را دارد و تویوتا می گوید این نوع CVT کرولای 2019 را قادر به دستیابی به شتاب بهتر و رانندگی نرم تر می کند.

از بازرگانی البرز خرید کنید : روغن گیربکس اتوماتیک CVT آیسین

تفاوت گیربکس CVT و گیربکس اتوماتیک معمولی

یکی از مزایای اصلی CVT توانایی تغییر مداوم نسبت دنده با تغییر دور موتور است. این بدان معنی است که موتور همیشه در اوج کارایی خود کار می کند. CVT کشش یک موتور پر قدرت را از یک موتور کوچک می گیرد که شتاب سریع تری نسبت به گیربکس های اتوماتیک استاندارد به رانندگان می دهد. CVT ها به دلیل توانایی بیشتر در کنترل دامنه دور موتور، هدر رفت روغن گیربکس کمتری دارند. همچنین CVT ها نسبت به گیربکس اتوماتیک سنتی وزن کمتری دارند.

در مورد تجربه رانندگی، برخی از رانندگان اظهار داشتند که رانندگی با اتومبیل دارای CVT در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک عادی بسیار روان است. آنها دوست دارند که فقط در هنگام کروز یا شتاب گرفتن اتومبیل متوجه تغییر دور موتور شوند.

سرویس CVT با سرویس گیربکس اتوماتیک متفاوت است. CVT ها به روغن، مایع انتقال و قطعات ویژه ای نیاز دارند. شما باید وسیله نقلیه مجهز به CVT را باید نزد یک مکانیک ماهر در تعمیر و نگهداری این نوع ببرید و از روغن گیربکس مخصوص CVT اورجینال استفاده کنید که البته فروشگاه اینترنتی بازرگانی البرز این مشکل را برای شما حل کرده است و بهترین برندها را به صورت اورجینال به شما عرضه می کند.

دیگر مشکلات رایج صاحبان وسایل نقلیه مجهز به CVT شامل از دست دادن ناگهانی شتاب و گرم شدن بیش از حد است. رانندگان از لغزش و لرزیدن شکایت دارند. تسمه های CVT ممکن است دچار کشش و سایش بیش از حد شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 3 =

طراحی سایت با افتخار در   ناوک آنلاین به سفارش طراحان پرسیکا