خودروها با افزایش سن و به دلیل فرسودگی، روغن موتور را بیشتر مصرف می کنند. روغن سوزی خودرو یک مشکل رایج است اما هنگامی که از آن چشم پوشی شود، می تواند صدمات بزرگی به موتور ماشین شما وارد کند. علل متداولی که منجر به روغن سوزی می شوند شامل سوپاپ فرسوده و کاسه نمد ها و حلقه های پیستون آسیب دیده هستند که می توانند باعث نفوذ روغن به محفظه های احتراق شوند. اگر روغن موتور در محفظه احتراق قرار گیرد، می سوزد و در مقادیر بسیار کم باعث تولید دود آبی رنگ در اگزوز نمی شود اما به اندازه ای است که هنگام چک کردن سطح روغن می توانید متوجه آن شوید.
در حالی که روغن سوزی یک مشکل نسبتاً شایع است اما تولیدکنندگان در این مورد راهنمای مشخصی ارائه نمی دهند؛ بنابراین آنچه برای یک موتور طبیعی است می تواند برای موتور دیگر بیش از حد باشد. به عنوان مثال، BMW به صاحبان خودرو می گوید طبیعی است که بعضی از موتورهای آن در کمتر از 1700 کیلومتر یک چهارم روغن بسوزانند. GM می گوید مصرف طبیعی می تواند در محدوده یک چهارم در هر 3200 کیلومتر باشد.
به عنوان یک قاعده، اکثر موتورهای کمتر از 80000 کارکرد نباید روغن سوزی بیشتر از یک چهارم بین هر بار تغییر روغن مشاهده کنند (مگر اینکه تولید کننده به گونه دیگری بیان کند). اگر موتور یک خودرو نیاز به اضافه کردن یک چهارم روغن در هر مثلاً 5000 کیلومتر یا کمتر داشته باشد، می تواند نشانه نشتی (که ممکن است به راحتی قابل مشاهده نباشد) و یا مشکلات داخلی موتور مانند سوپاپ فرسوده یا غیره باشد. هنگامی که خودرو مرز 120 هزار کارکرد را رد کرد، باید انتظار افزایش مصرف روغن داشت.
بعلاوه، بسیاری از موتورهای جدید از روغن با غلظت کم مانند 5W20 یا 0W20 بجای مثلاً 10W30 استفاده می کنند. از آنجا که این روغن ها نازک تر هستند، راحت تر می توانند از کاسه نمد های فرسوده عبور کنند و بنابراین مصرف روغن افزایش می یابد.
اگر بخواهیم علائم سوختن روغن موتور را ذکر کنیم، باید بگوییم که از طریق مشاهده موارد زیر میتوانیم بفهمیم که روغن در حال سوختن است و باید ماشین را فورا به مکانیک نشان دهید:
- دود آبی اگزوز
- خفه کردن مکرر موتور و خاموش شدن موتور
- ریپ زدن شدید موتور در حین حرکت
- داغ شدن بسیار شدید موتور
- کم شدن روغن در دوره بسیار کم
از فروشگاه اینترنتی بازرگانی البرز بخرید: روغن موتور کاسترول
هنگام روغن سوزی خودرو چه کنیم؟
دلایل مختلفی برای روغن سوزی خودرو وجود دارد. بهطور کلی، روغن موتور در خودرو حضور دارد تا قطعات موتور را خنک کند و اصطکاک میان آنها را کاهش بدهد. با ورود این روغن به موتور، حرارت آن را تجزیه و کیفیتش را مخدوش میکند. اگر روغن به چنین سرنوشتی دچار شود، دیگر خاصیت روانکاری قطعات و جذب ناخالصیها را از دست میدهد.
اگر دود خروجی از اگزوز رنگ آبی دارد، نشانه مطمئنی است که ماشین شما در حال سوختن روغن است و نه فقط بنزین. حتی اگر دود ناشی از اگزوز خود را متوجه نشوید و اتومبیل شما بین هر بار تعویض روغن نیاز به اضافه کردن روغن داشته باشد، حتما مشکلی وجود دارد. اگرچه ممکن است یک تنظیم ساده برای رفع مشکل لازم باشد اما ممکن است به تعمیرات عمیق تری نیز نیاز باشد.
در بعضی از اتومبیل ها، به خصوص خودروهایی که از روغن موتور سنتتیک استفاده می کنند، ممکن است دود اگزوز چندان مشهود نباشد. بوی سوختن روغن کاملاً واضح و بسیار سنگین است و می تواند معده شما را اذیت کند.
با توجه به عدم یکنواختی در مصرف روغن، بهترین روش این است که به طور منظم سطح روغن خود را بررسی کنید و اگر سطح روغن پایین باشد، به دنبال مکانیک برای رفع مشکل باشید. دانستن مصرف روغن معمول در طی چند سال یا هزاران کیلومتر برای یک موتور خاص، زمینه را برای تعیین زمان مصرف بیش از حد فراهم می کند و احتمالاً شما را از نشتی یا مشکل داخلی آگاه می کند. برای جلوگیری از آسیب جدی به موتور اتومبیل، حتی باید نشتی کم روغن نیز در اسرع وقت کنترل و رفع شود.
نکته دیگری که باید به آن نگاه کنید قسمت زیرین ماشین است. اگر پوشیده از چربی باشد، می تواند نشت روغن را نشان دهد. این امر ممکن است نشان دهد که تعمیر و نگهداری منظم در آن وسیله نقلیه نادیده گرفته شده است و ممکن است مشکلات بیشتری در کمین باشد.
اتومبیل ممکن است به چند دلیل مختلف در حال سوختن روغن باشد. رایج ترین دلایل این هستند که روغن از حلقه های پیستون یا از کنار درزهای دریچه عبور می کند. اگر حلقه های پیستون موتور شما از ازدیاد مسافت پیموده شده یا تعمیر و نگهداری ضعیف فرسوده شده باشند، می تواند باعث سوختن مقادیر کمی روغن در طی فرآیند احتراق شود.