تعویض فیلتر روغن

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن ؛ هر چند کیلومتر فیلتر روغن را عوض کنیم ؟ نظر دهید

تعویض فیلتر روغن موتور یکی از مهم ترین و اساسی ترین موارد نگهداری خودروی شماست. چه خودتان آن را تعویض کنید و چه در تعویض روغنی این کار را انجام دهید، تعویض منظم فیلتر روغن برای کارکردن موتور در شرایط مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه زمانی باید فیلتر روغن خود را تعویض کنیم ؟

در موتورهای با کارایی بالا، استاندارد قدیمی صنعت درباره تعویض فیلتر روغن در هر 5000 کیلومتر درست نیست. هر وسیله نقلیه متفاوت است اما بسیاری از تولید کنندگان 12000 تا 20000 کیلومتر را توصیه می کنند. دفترچه راهنمای وسیله نقلیه شما توصیه هایی در مورد زمان تعویض فیلتر را به شما ارائه می دهد.

عادت های رانندگی شما نیز می تواند در دفعات تعویض فیلتر تأثیر بگذارد. اگر بیشتر زمان رانندگی شما در داخل شهر یا سفرهای کوتاه خلاصه می شود، لازم است فیلتر روغن خود را بیشتر از شخصی که بیشترین زمان رانندگی خود را در بزرگراه ها و بین شهر ها می گذراند تعویض کنید. یدک کش ها، رانندگی در دمای بالا یا سفر های کوهستانی نیز ممکن است باعث شود که فیلتر روغن به طور مکرر تعویض شود.

کلید طلایی تعویض فیلتر روغن این است که فیلتر را قبل از گرفتگی یا خیلی کثیف شدن که در این شرایط به موتور آسیب برساند، تعویض کنید. تعویض فیلتر فرسوده با فیلتر روغن با کیفیت بالا به حفظ دوام موتور کمک می کند.

از بازرگانی البرز خرید کنید : فیلتر روغن هیوندای سوناتا سرکان

عملکرد فیلتر روغن

فیلتر روغن باعث پاک کردن آلودگی های احتراق و رسوبات خاک و کربن از روغن موتور می شود. هنگام عبور روغن موتور از فیلتر روغن، این وسیله آلاینده ها را جذب می کند و آنها را در داخل حبس می کند تا به موتور راه پیدا نکنند. اگر آلاینده ها به موتور برسند می توانند باعث سایش و آسیب بیش از حد به موتور شوند.

با گذشت زمان، فیلتر روغن به تدریج عملکرد خود را از دست می دهد زیرا میلیاردها ذره آلاینده و گرد و غبار کربن را به دام می اندازد. گرفتگی فیلتر روغن، میزان تصفیه روغن عبور کرده از فیلتر روغن را کاهش داده و جایگزینی آن را ضروری می کند.

از کجا بدانیم فیلتر روغن چه زمانی باید تعویض شود؟

بهترین زمان برای عوض کردن فیلتر روغن

فیلتر روغن یک وسیله فلزی آب بندی شده دائمی است؛ بنابراین انجام بازرسی بصری برای تعیین زمان تعویض برای شما امکان پذیر نیست. هیچ وسیله یا چراغ هشدار دهنده ای وجود ندارد که به شما زمان تعویض فیلتر روغن را یادآوری کند. اگر فیلتر روغن کارایی خود را از دست دهد، موارد زیر می توانند اتفاق بیفتند:

– عدم کفایت روغن کاری موتور
– ساییدگی زودرس موتور
– آسیب دیدگی موتور داخلی
– کاهش فشار روغن

اگر هنگام توقف با ریزش مقدار زیادی روغن در قسمت زیر خودرو مواجه شدید، به احتمال زیاد فیلتر کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد. آلودگی فیلتر می‌ تواند یکی از دلایل کم‌ شدن میزان فشار روغن باشد. در صورتی که حین رانندگی موتور به درستی کار نکند یا خود به‌ خود خاموش شود، به احتمال زیاد میزان فشار روغن کم شده است.

در بازرگانی البرز بخوانید : انتخاب بهترین روغن موتور

حتی اگر موتور شما این مشکلات را تجربه کند ممکن است تا دیر نشده و موتور شما آسیب به طور کامل آسیب ندیده، متوجه آن نشوید.

موتور شما برای کارکرد صحیح به حجم مشخصی از روغن تمیز نیاز دارد. اگر فیلتر روغن به طور دوره ای عوض نشود، فیلتر می تواند به شدت مسدود شود و باعث کاهش حجم روغن عبوری از فیلتر و موتور شما شود. بدون این روغن، موتور شما ممکن است آسیب جدی ببیند.

به عنوان یک محافظ در برابر گرفتگی فیلتر روغن، فیلترهای روغن برتر دارای یک دریچه بای پس هستند که فشار روغن درون فیلتر را تنظیم می کند. اگر فیلتر روغن کاملاً مسدود شود، این دریچه بای پس باز می شود تا روغن بتواند در موتور شما گردش کند.

منبع : championautoparts.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

طراحی سایت با افتخار در   ناوک آنلاین به سفارش طراحان پرسیکا