ترموستات خودرو

ترموستات خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد ؟ نظر دهید

هر سیستم خنک کننده مبتنی بر مایع خودرو دارای دستگاه کوچکی به نام ترموستات است که بین موتور و رادیاتور قرار دارد. قطر ترموستات خودرو در اکثر اتومبیل ها حدود 2 اینچ (5 سانتی متر) است. وظیفه آن جلوگیری از عبور جریان خنک کننده به رادیاتور تا زمان گرم شدن موتور است. وقتی موتور سرد است، هیچ ماده خنک کننده ای از موتور عبور نمی کند. هنگامی که موتور به دمای کارکرد خود رسید (به طور کلی حدود 200 درجه فارنهایت، 95 درجه سانتیگراد)، ترموستات اجازه عبور مایع را می دهد. ترموستات با اجازه دادن به موتور برای گرم شدن در اسرع وقت باعث کاهش سایش و خرابی می شود.

نقش ترموستات خودرو

اگر فرصتی برای آزمایش آن پیدا کردید، تماشای ترموستات چیز شگفت انگیزی است زیرا کاری که آنها انجام می دهند غیرممکن به نظر می رسد. می توانید یک ترموستات را در قابلمه آب جوش روی اجاق گاز قرار دهید. با گرم شدن، دریچه آن تقریباً 2.5 سانتی متر باز می شود!

راز ترموستات در سیلندر کوچکی است که در سمت موتور دستگاه قرار دارد. این سیلندر با یک واکس (موم) پر شده است که ممکن است در دمای 180 درجه فارنهایت ذوب شود (ترموستات های مختلف در دماهای مختلف باز می شوند اما این دما معمول است). یک میله متصل به دریچه به داخل این موم فشار می آورد. وقتی موم ذوب می شود، به طور قابل توجهی منبسط می شود و میله را از استوانه خارج می کند و دریچه را باز می کند. اگر نحوه کارکرد دماسنج ها را بخوانید و آزمایش را با بطری و نی انجام دهید، همان عمل را در عمل مشاهده کرده اید. اتفاقاً موم کمی بیشتر منبسط می شود زیرا علاوه بر گسترش از طریق گرما، از یک ماده جامد به مایع تبدیل می شود.

از همین روش داخل در باز کن های اتوماتیک برای منافذ گلخانه و نورگیرهای سقفی استفاده می شود. در این دستگاه ها، موم در دمای پایین ذوب می شود.

از بازرگانی البرز خرید کنید : روغن موتور ادینول

عملکرد ترموستات در سیستم خنک کننده

نقش ترموستات در خودرو

وظیفه اصلی ترموستات این است که اجازه دهد موتور به سرعت گرم شود و سپس موتور را در دمای ثابت نگه دارد و این کار را با تنظیم میزان آبی که از رادیاتور می گذرد انجام می دهد. در دماهای پایین، خروجی رادیاتور کاملاً مسدود شده است.

هنگامی که دمای مایع خنک کننده به 82 تا 90 درجه سانتیگراد افزایش می یابد، ترموستات شروع به باز شدن می کند و اجازه می دهد مایع از رادیاتور جریان یابد. تا رسیدن مایع خنک کننده به 93 تا 100 درجه سانتی گراد، ترموستات کاملا باز است.

مشکلات مرتبط با ترموستات

ترموستات ها بسته به موتور برای یک درجه حرارت خاص درجه بندی می شوند و یک اندازه و مدل برای همه خودروها مناسب نیست. آنها تحت سایش طبیعی قرار می گیرند. عملکرد مناسب به موم مخصوصی بستگی دارد که با گرم شدن منبسط می شود. ترموستات فرسوده شده می تواند در حالت باز بماند و باعث خنک شدن بیش از حد موتور شود که این امر می تواند به موتور آسیب برساند و باعث افزایش مصرف سوخت شود.

اگر ترموستات در موقعیت بسته باقی بماند، موتور می تواند بیش از حد گرم شود و ممکن است باعث جوش آوردن خودرو شود. یک روال نگهداری خاص برای ترموستات وجود ندارد اما مراقبت از سیستم خنک کننده شما با تغییر مایع خنک کننده و ضد یخ شما مطابق برنامه اطمینان حاصل می کند که مایع خنک کننده دارای مهار کننده های خوردگی کافی برای محافظت از ترموستات و سایر اجزای سیستم است.

کارشناسان سیستم خنک کننده توصیه می کنند که هنگام شستشو یا تعویض کامل خنک کننده، ترموستات اتومبیل خود را تعویض کنید. به علاوه، ترموستات ها معمولاً سریعتر از شلنگ های شما فرسوده می شوند؛ بنابراین اگر نیاز به تعویض شلنگ های فرسوده دارید، ترموستات را به طور همزمان تعویض کنید. البته اگر چراغ هشدار دهنده دما روشن شد، سریعاً سیستم خنک کننده خود را بازرسی کنید. این امر می تواند مشکل ترموستات را نشان دهد. اگر هنگام روشن کردن بخاری هوای گرم دریافت نکنید نیز می تواند بیانگر مشکل ترموستات باشد.

منبع : dakotaridgeauto.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

طراحی سایت با افتخار در   ناوک آنلاین به سفارش طراحان پرسیکا