تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی در چیست ؟ 1

وقتی وارد پمپ بنزین می شوید، با دو نوع بنزین رو به رو هستید: بنزین معمولی و بنزین سوپر که اندکی از بنزین معمولی گران تر است. تفاوت بنزین سوپر و معمولی در چیست ؟ هر بار از بنزین سوپر استفاده کنیم یا به فکر اقتصاد خانواده باشیم و بنزین معمولی بزنیم ؟! برای پاسخ به این سوال همراه فروشگاه اینترنتی بازرگانی البرز باشید

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

این سوخت را نخستین بار در آلمان “بنزین” نامیدند. این نام از ماده شیمیایی بنزن می‌ آید. در بسیاری از کشور‌ها و زبان‌ها نیز نام آن بنزین یا بسیار شبیه به بنزین است.

مهم ترین تفاوت بین این دو، عدد اکتان پژوهشی (RON) بنزین است. درجه اکتان به شما می گوید که بنزین در برابر انفجار چقدر مقاوم است. در موتور بنزینی، بنزین با هوا مخلوط می شود و سپس توسط یک جرقه فشرده و مشتعل می شود. اشتعال باید یکدست و قابل کنترل باشد اما اگر این مخلوط بیش از حد فشرده شود، مخلوط خیلی زود بطور خودبخود مشتعل می شود. این انفجار قابل شنیدن است و می تواند صدایی مانند صدای عدس در یک قوطی ایجاد کند.

یک راه اصلی برای افزایش عملکرد موتور بنزینی، افزایش سطح تراکم یا افزایش نیرو در موتور توربوشارژ – یا هر دو است. در صورت احتراق سوخت، فشار داخل محفظه احتراق افزایش می یابد. در موتورهای قدیمی حد آستانه ای که در آن اشتعال به یک تهدید تبدیل می شود باید توسط طراحان موتور و تیونرها به طور دقیق مدیریت شود؛ به خصوص هنگامی که توربوها در کنار هم بودند. در سال 1982، آقای پر گیلیبراند ملقب به آقای توربو، سیستم APC را طراحی کرد. APC با استفاده از میکروفون متصل به سیلندر، بر افزایش فشار و تغییر موتور نظارت می کند.

امروزه موتورهای بنزینی از سیستم های ضد انفجاری مشابه استفاده می کنند اما به لطف پردازنده های بسیار سریع تر در کامپیوترهای موتور می توانند از الگوریتم هایی برای پیش بینی زمان وقوع انفجار استفاده کنند.

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در عصر حاضر حداکثر دو امتیاز است (عدد اکتان 95 در برابر عدد اکتان 87) و احتمال اینکه یک موتور مدرن از عدد اکتان 87 آسیب ببیند صفر است. با این وجود، مهندسان کالیبره موتورهای با کارایی بالاتر را با استفاده از بالاترین سوخت پمپ اکتان موجود انجام داده اند. اکتان بالاتر به موتور این امکان را می دهد تا از فشار قوی تر و تهاجم بیشتری استفاده کند و انرژی بیشتری تخلیه کند.

عدد اکتان چیست؟

عدد اکتان بنزین سوپر

در هنگام تصفیه نفت خام در پالایشگاه، زنجیره های هیدروکربن با طول های متفاوت تولید می شود و زنجیره ها با ترکیب شدن، سوخت های متفاوتی تولید می کنند. به عنوان مثال متان دارای یک اتم کربن، پروپان دارای سه اتم کربن، بوتان ۴ اتم کربن، پنتان ۵ اتم کربن، هگزان ۶ اتم کربن، هپتان ۷ اتم کربن و اکتان ۸ اتم کربن دارند. هر چه بنزین دارای مقادیر بسیار بالایی از اکتان (کربن بالاتر) باشد، مقاومت بسیار بهتری در برابر خودسوزی دارد. به عنوان مثال هپتان بسیار سریع و در اثر تراکمی ناچیزی، نسبت به اکتان محترق خواهد شد.

این ۲ هیدروکربن مبنایی برای مقاومت خودسوزی سوخت در برابر متراکم شدن انتخاب شدند و با دادن عدد 100 به اکتان و 0 به هپتان، نسبتی به نام عدد اکتان به دست آمده است. به طور مثال بنزینی با عدد اکتان 87، دارای نسبت 87 اکتان به 13 هپتان می باشد. ساخت سوختی که متشکل از این میزان اکتان باشد هزینه تولید بسیار بالایی خواهد داشت و این ۲ ماده در حال حاضر تنها تشکیل دهنده های بنزین نیستند و مواد و افزودنی دیگری مانند اکتان بوستر نیز بر مقاومت بنزین تاثیر دارند.

دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده آن در هنگام سوخت گیری امری مهم است که سبب استفاده بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود که توجه به این نکته در مورد خودرو‌های با اکتان بالا ضرورت بیشتری دارد، زیرا اگر به خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر زده شود فقط از توان خودرو کاسته می ‌شود.

اگر به خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد بنزین معمولی زده شود، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین مشتعل شده و پیستونی را که هنوز حرکت رو به بالای خود را کامل نکرده به پایین می‌ راند. نتیجه آن، فشار به مجموعه پیستون، شاتون، میل لنگ و سوپاپ ها است و معمولاً با صدای خشنی همراه است و عدم توجه به این مورد در دراز مدت سبب آسیب به موتور و کاهش عمر مفید آن می‌ شود.

هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خود سوزی می‌شود و مانند این است که عدد اکتان بنزین بالاتر باشد. اگر با خودروی خود به مناطق کم ‌ارتفاع همچون شمال کشور سفر کرده باشید حتما با افزایش شدید صدای موتور روبرو شده‌ اید که دلیل آن نیز تاثیر ارتفاع بر اکتان سوخت است.

روش تشخیص بنزین سوپر و معمولی

مشخصه اصلی رنگ بنزین است که بنزین سوپر معمولا به رنگ‌ های سفید و سبز و رنگ بنزین معمولی صورتی مایل به قرمز است. یکی دیگر از ویژگی‌های بنزین سوپر، بالا بودن جهش آن نسبت به بنزین معمولی است؛ برای آنکه مطمئن شوید که آب در بنزین سوپر وجود دارد یا نه، با ریختن چند قطره بنزین سوپر روی یک ورق کاغذ نباید اثر خاصی روی آن باقی بماند؛ در صورتی که ورق کاغذ حالت صاف خود را از دست داد، یعنی اینکه فرآورده به آب آغشته بوده است.

منبع : autocar.co.uk | ترجمه و تنظیم اختصاصی فروشگاه اینترنتی بازرگانی البرز

یک نظر

  1. در شهر تهران چه بنزینی بهتره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

طراحی سایت با افتخار در   ناوک آنلاین به سفارش طراحان پرسیکا