اگر ماشین شما مدرن و مدل جدید است و برای یافتن پاسخ به سوال نحوه صحیح گرم کردن موتور خودرو عجله دارید، پاسخ منفی است. دیگر لازم نیست ماشین خود را در زمستان گرم کنید؛ مگر اینکه به اندازه ای قدیمی است که کاربراتور داشته باشد و یا هیبریدی باشد. همراه فروشگاه اینترنتی بازرگانی البرز باشید
گرم کردن موتور خودرو در چند دهه پیش به دو دلیل اصلی مربوط به ماهیت ساده تر هر دو اتومبیل و روغن موتور ضروری بود. تقریبا تا اواسط دهه 1990 در کشور های پیشرفته، بیشتر اتومبیل ها به جای انژکتور سوخت، کاربراتور داشتند.
بخشی از مشکل، منیفولد ورودی است که مخلوط سوخت و هوا را به سمت سیلندرها هدایت می کند و باعث می شود سوخت مایع جمع شود. منیفولد که در آن زمان همیشه فلزی بود، باید به معنای واقعی کلمه گرم می شد تا زمانی که به اندازه کافی داغ شده و بتواند سوخت را بخار کند. تا زمانی که این کار انجام شود، موتور باید به سختی کار می کرد. تزریق سوخت، به ویژه با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، این مسئله را حل کرد.
تغییر بخش مربوط به انواع روغن موتور این است که نسبت به گذشته در دمای سردتر جریان راحت تری دارد و بهتر با موتوری که در آن استفاده می شود مطابقت دارد. چیزی که تغییر نکرده این است که وقتی موتور را استارت می زنید و چند ثانیه پس از روشن شدن آن، قبل از گردش روغن و اعمال روغن به سطوح مختلف موتور، سایش بیشتری اتفاق می افتد نسبت به زمانی که ساعت ها رانندگی کرده اید. البته روغن موتور های مدرن امروزی خوشبختانه آن دوره را کوتاه کرده اند.
با این حال، روش هایی وجود دارد که می توانید موتور خود را آماده حرکت و اصطلاحا گرم کنید.
چقدر طول می کشد تا موتور خودرو گرم شود ؟
اگر هنوز برای شما سوال است که پس از روشن کردن موتور در دمای سرد چقدر باید منتظر بمانید تا ماشین آماده حرکت شود، 30 ثانیه کافی است؟ واقعیت این است در اتومبیلی که بخوبی نگهداری می شود و مرتب کار کند، 30 ثانیه حتی زمان زیادی نیز می باشد. مهمترین نکته این است که تا موتور کاملاً گرم نشده است، نباید سرعت زیادی در رانندگی داشته باشید (این امر در هوای گرم نیز صادق است؛ گرچه در هوای سرد بیشتر طول می کشد). برای اینکه به شما سرنخی بدهیم، برخی از اتومبیل های مدرن – از جمله اتومبیل های BMW M و شورولت کوروت – از مدت ها قبل دارای پنل های ابزاری برجسته ای هستند که با ردلاین کمتری شروع می شوند (رد لاین حداکثر دور موتور در دقیقه است که تاکومتر نامیده می شود). این محدودیت با گرم شدن موتور به تدریج برداشته می شود.
اگر اتومبیل شما دارای ترموستات خودرو و قابلیت اندازه گیری دما داشته باشد، دمای کار منظم زمانی خواهد بود که سوزن در وسط C و H باشد (برای سرما و گرما، به طور طبیعی). اکنون برخی از اتومبیل ها نشانگر آبی دارند که سرد بودن موتور را هشدار می دهد. وقتی نشانگر آبی خاموش می شود، نشان می دهد موتور گرم شده است. توجه داشته باشید که موتورها هنگام رانندگی زودتر از زمان درجا ماندن گرم می شوند.
در فروشگاه اینترنتی بازرگانی البرز بخوانید : تفاوت بنزین سوپر و معمولی
دلایل دیگر برای گرم کردن موتور خودرو
در یک مقاله Business Insider در سال 2016، استفان سیاتی که آن زمان مهندس اصلی مکانیک و کارشناس احتراق داخلی در آزمایشگاه ملی آرگون آمریکا بود هشدار داد که موتورهای سرد بنزین زیادی را طلب می کنند که این امر می تواند روغن موتور را از دیواره های سیلندر و حلقه های پیستون شستشو دهد و باعث می شود موتور سایش سریع تری داشته باشد. توجه داشته باشید که دمای موتور باید حدود 40 درجه یا کمتر باشد و طبق گفته سیاتی، رانندگی با سرعت کم سریع ترین راه برای گرم کردن موتور خودرو است.
تفاوت موتور های دیزلی و موتور های بنزینی در فرآیند گرم شدن موتور
اگر فکر می کنید گرم شدن موتور بنزینی خودروی شما مدت زمان زیادی طول می کشد، باید یک موتور دیزلی را برای چشم انداز امتحان کنید. موتورهای دیزلی از موتورهای بنزینی کارایی بیشتری دارند و اگر فکر می کنید کار موتور تولید نیروی محرک است، گرما نشانه عدم کارایی است. موتور های دیزلی در سرمای شدید (صفر درجه) نیز می توانند به راحتی و بدون مشکل عمل کنند. موتورهای دیزلی اغلب مجهز به بخاری های برقی هستند که می توانند به آنها متصل شوند و موتور و تمام روان کننده های مرتبط را، حتی قبل از استارت زدن خودرو، گرم نگه دارند. موتورهای بنزینی نیز در سردترین شرایط آب و هوایی می توانند از این کمک های الکتریکی بهره مند شوند.
گرم کردن موتور خودروهای هیبریدی
احتمالاً انتظار چنین چیزی را نداشته اید اما ما توصیه می کنیم ماشین برقی یا هیبریدی خود را در حالی که هنوز به برق متصل است گرم کنید، به ویژه اگر دامنه محدود باشد. دلیل این امر این است که اگر هنگام استفاده از برق موتور خود را گرم کنید، ظرفیت کامل باتری خود را برای دامنه حرکتی و نگهداری حرارت کابین حفظ می کنید.
بر خلاف خودروهای بنزینی و دیزلی، موتور های هیبریدی برای گرما به برق متکی هستند و گرمای الکتریکی انرژی زیادی را می مکد. در واقع به چنان نیرویی نیاز دارد که توصیه می کنیم اگر توانایی مالی آن را دارید، خانه خود را به شارژ سطح 2 ولتاژ 2 مجهز کنید. طبق تجربه ما، ولتاژ 120 ولت برای گرم كردن موتور در زمستان كافی نیست كه منجر به كاهش شارژ باتری می شود. نکته مثبت دیگر این است که سطح 2 حداقل دو برابر سریعتر از خروجی 120 ولت نیز شارژ می شود.
گرم کردن موتور فقط مرتبط به سوخت و روغن نیست
چون ایجاد حرارت در موتور اجتناب ناپذیره موتورها طوری طراحی میشن که در درجه حرارت ۹۰ تا ۹۵ درجه به بهترین سایز قطعات و بهترین میزان لقی بین قطعات برسند
میدونید که افزایش دما باعث افزایش سایز قطعات مخصوصا قطعات فلزی میشه پس قطعات از نظر سایز طوری طراحی میشن که در دمای ۹۰ تا۹۵ به سایز استاندارد و اصلی برسند
زمانی که موتور خودرو سرد هست قطعات منقبض هستن و دراین حالت لقی بین قطعات مثل فاصله پیستون با سیلندر یا فاصله یاتاقان با میل لنگ زیاده و این زیادی فاصله باعث صدمه به موتور میشه
در زمان سرد بودن خودرو دهانه سیلندر هم تنگتر از حالت موتورگرمه و پیستون با فشار بیشتری توی سیلندر حرکت میکنه این امر باعث تراشیده شدن فیلم روغن از دیواره سیلندر و فرسایش رینگ موتور میشه
جدا ازینکه لقی زیاد بین میل رنگ و یاتاقانها باعث ضربه به یاتاقانها میشه و در دراز مدت باعث رسایش موتور
جدا ازینکه باید صبر کنیم موتور به دمای حداقل ۷۰ درجه برسه بعد از گرم شدن هم باید ترموستات و سیستم خنک کاری دمای موتور رو در دامنه ۹۰ تا۹۵ درجه نگهدارن که موتور بهترین راندمان کاری و کمترین استهلاک رو داشته باشه